Black Friday er ikke for alle
Mange mennesker er ikke fan af Black Friday-udsalg. De synes, at det er stressende og tidskrævende. De er også mindre loyale over for mærker. Derfor er de mere tilbøjelige til at shoppe rundt efter de bedste tilbud og vender måske aldrig tilbage til et mærke uden en stor rabat. Desuden kan årlige udsalgsarrangementer være et dårligt miljø for nye mærker. Faktisk sagde 75 % af kunderne, at de havde haft en dårlig oplevelse i en butik på Black Friday 2014. Og 1 ud af 4 forbrugere sagde, at de var nødt til at returnere deres køb.
Indkøb på tværs af grænserne
Black Friday er et tidspunkt, hvor detailhandlere tilbyder forbrugerne store rabatter og særlige tilbud. Det er blevet et fænomen, der går ud over USA og har spredt sig over hele verden. Ud over den kommercielle tiltrækning er Black Friday blevet en mulighed for bæredygtige marketingfolk til at protestere mod købsvanviddet. Der er dog mange ting, du bør vide, før du lægger dine planer for Black Friday.
Først og fremmest er Black Friday ikke for alle. Nogle mennesker foretrækker ikke at deltage i købsrusen. Tøjmærket Spell deltog f.eks. engang i Black Friday, men kører nu et 12-dages udsalgsevent, hvilket giver forbrugerne god tid til at vælge med omtanke. Når det er sagt, er det ikke alle detailhandlere, der har tilsluttet sig denne idé. Detailhandlere som Myer, David Jones og Amazon har allerede skåret op til 50 % af deres varer ned.
Hvis du ønsker at shoppe i denne ferie, men ikke ønsker at bruge dine penge på dyre varer, kan du altid vente til "French Days". Denne online shoppingfestival replikerer ånden fra Black Friday i forårssæsonen.
Begrænsede mængder
En af de mest spændende shoppingdage på året er Black Friday. Selv om forbrugerne ofte er forsigtige med deres budgetter og prisklasser, vil de mange nedsatte varer sandsynligvis varme salgstallene op. Sidste år shoppede 128 millioner mennesker på Black Friday, og det tal forventes at stige til 134 millioner i år. Af disse mennesker planlægger 36 % at købe tøj og tilbehør. Yderligere 50 % håber at score et doorbuster-tilbud, som er tilbud, der kun er tilgængelige i et begrænset antal.
Et eksempel på denne taktik er salg af elektronik. Afhængigt af butikken kan det være muligt at score en rabat på 200 dollars på en superstørrelse tv-skærm. Men når butikken åbner, kan tilbuddet være udsolgt, når butikken åbner. Denne strategi fungerer bedst med varer i begrænset udgave eller begrænset antal. Hvis produkterne kun er tilgængelige i en kort periode, vil denne taktik få dine kunder til at få lyst til at købe dem nu.
Som med ethvert Black Friday-salg skal du forvente begrænsede mængder af de produkter, du gerne vil købe. Udsalget begynder kl. 9.30 om morgenen på Black Friday og løber, indtil lageret er opbrugt. Selv om mængden kan være større end i 2015, bør du stadig planlægge at komme tidligt for at få det, du ønsker.
Vold
Black Friday er en populær shoppingferie, men den er ikke for alle. Ferien er berygtet for de store menneskemængder og det kaotiske shoppingmiljø. I de seneste år er volden steget i forbindelse med disse begivenheder. Nogle mennesker står endda udenfor i kulden for at få de bedste tilbud. Uanset dine grunde til at shoppe på Black Friday, skal du sørge for at respektere andre og ikke gøre dem ondt.